8 Productiviteitstips voor vertegenwoordigers

Een belangrijke overeenkomst in de job als vertegenwoordigers -of moeten we tegenwoordig “account manager” zeggen?- merchandisers en servicetechniekers is dat ze veel tijd in de wagen doorbrengen. Ze rijden van afspraak naar afspraak. 

De hogere productiviteitseisen die werkgevers stellen zorgt voor bijkomende druk. 

Alles moet zo efficiënt mogelijk aangepakt worden want, vergeef me de term, time is money. 

Er zijn grenzen aan alles, dat is in de praktijk duidelijk. Maar door een aantal simpele hacks toe te passen kan je aan productiviteit winnen. Daarom dus deze 8 slimme productiviteitstips.

Een belangrijke overeenkomst in de job als handelsvertegenwoordigers -of moeten we tegenwoordig “account manager” zeggen?- merchandisers en servicetechniekers is dat ze veel tijd in de wagen doorbrengen. Ze rijden van van afspraak naar afspraak. 


De hogere productiviteitseisen die werkgevers stellen zorgt ook voor de nodige bijkomende druk. 

Alles moet zo effecient mogelijk aangepakt worden want, en vergeef me de mogelijks misselijkmakende term, time is money. 


Er zijn grenzen aan alles, dat is in de praktijk duidelijk. Maar door een aantal simpele hacks toe te passen kan je aan productiviteit winnen. Daarom dus deze X slimme productiviteitstips.


Organiseer je auto

Organiseer je auto

Als vertegenwoordiger breng je veel tijd door in de auto. Idem voor service techniekers en merchandisers. Het is daarom aan te raden om deze zo -daar gaan we weer- efficiënt mogelijk in te richten.

Als vertegenwoordiger breng je vel tijd door in de auto. Idem voor service techniekers en merchandisers. Het is daarom aan te raden om deze zo -daar gaan we weer- efficiënt mogelijk in te richten. 

Productiviteitstips voor vertegenwoordigers

1. Gebruik een autobureau

  1. Gebruik een autobureau

Ik weet dat ze een prijskaartje hebben. Maar je moet dit slechts één keer aankopen en gebruikt het waarschijnlijk voor de rest van je carrière op de baan. De foto is van de werktafel in mijn bedrijfswagen. Geloof me als ik zeg dat ik niet meer zonder wil of kan. 

Door de anti-slip op de bovenkant blijft mijn laptop staan tijdens het rijden. Iets opzoeken of mails sturen? Ik zet de auto aan de kant en schuif het tafeltje uit waardoor ik comfortabel kan werken vanuit de bestuurderszetel.

Er is ook plaats voor schrijfgerief, documenten, bestelbons (ja die bestaan nog) en andere papieren die je regelmatig nodig hebt. Zoeken achter die zaken die je dagelijks gebruikt is voorbij.

Moet er iemand meerijden? De veiligheidsgordel losmaken en het ding kan heel snel op de achterbank gezet worden.

Ik weet dat ze hebben een prijskaartje hebben. Maar je moet het maar één keer aankopen maar gebruikt het waarschijnlijk voor de rest van je carrière dat je in de auto doorbrengt. De foto is van de werktafel in mijn bedrijfswagen. Geloof me als ik zeg dat ik niet meer zonder wil of kan. 


Door de anti-slip op de bovenkant blijft mijn laptop staan tijdens het rijden. Iets opzoeken of mails sturen? Ik zet de auto aan de kant en schijf het tafeltje uit waardoor ik comfortabel 

kan werken vanuit de bestuurderszetel. Er is ook plaats voor schrijfgerief, documenten, bestelbons (ja die bestaan nog) en andere papieren die je regelmatig nodige hebt. Je moet nooit meer zoeken achter die zaken die je dagelijks gebruikt.


Moet er iemand meerijden? De veiligheidsgordel losmaken en het ding kan heel snel op de achterbank gezet worden.

Prullenmand of vuilbak voor auto

2. Gebruik een afvalbak

Gebruik een afvalbak

Doordat je veel tijd doorbrengt in de auto heb je ongetwijfeld ook regelmatig afval. Een flesje van water, de schil van een banaan, een beker van koffie.

Een afvalbakje die in de auto is bevestigd zorgt dat je alles bij elkaar houdt en eenvoudig en snel kunt leegmaken wanneer je toegang tot een afvalcontainer hebt.  


Doordat je veel tijd doorbrengt in de auto heb je ongetwijfeld ook regelmatig afval. Een flesje van water, de schil van een banaan, een beker van koffie. Een afvalbakje die in de auto is bevestigd zorgt dat je alles bij elkaar houdt en eenvoudig en snel kunt leegmaken wanneer je toegang tot een afvalcontainer hebt.  


3. Organiseer je materiaal in opbergbakken

Organiseer je materiaal in opbergbakken

Je hebt ongetwijfeld een hoop gerief mee in de koffer van je auto. Demomateriaal, gereedschap of wat dan ook. Organiseer je materiaal op een manier die voor jou het best werkt en spaar op die manier tijd uit.

Er zijn in de handel veel verschillende soorten opbergbakken verkrijgbaar. Zoals je op de foto kunt zien heb ik al mijn demomateriaal onderverdeeld in deze blauwe opbergkoffers.

Het is plezant om snel alles terug te vinden. Daarnaast komt het ook netjes over bij klanten die over je schouder meekijken in je auto.

Tips voor merchandisers en vertegenwoordigers


Je hebt ongetwijfeld een hoop gerief mee in de koffer van je auto. Demomateriaal, gereedschap of wat dan ook. Organiseer je materiaal op een manier die voor jou het best werkt. 


Er zijn in de handel veel verschillende soorten opbergbakken verkrijgbaar. Zoals je op de foto kunt zien heb ik al mijn demomateriaal onderverdeeld in bdeze blauwe opbergkoffers. Het is plezant om snel alles terug te vinden. Daarnaast komt het ook netjes over bij klanten die over je schouder meekijken in je auto.


Tref logistieke voorbereidingen

Tref logistieke voorbereidingen

4. Zorg voor een betrouwbaar leveringsadres

Pakjes, pakjes en nog meer pakjes. We leven nu eenmaal in een tijd dat alles verstuurd wordt. 

Het grote voordeel is dat we niet zelf moeten rondrijden om alles op te halen in het magazijn van het bedrijf waar je werkt of bij de leveranciers. Goed voor de productiviteit.

Het is belangrijk dat je een betrouwbaar  afleveradres hebt. Je weet immers vooraf niet altijd wanneer men zal leveren en omdat je zelf ook onderweg bent kan je de pakjes niet aannemen. 

Misschien heb je wel een heel lieve buurvrouw die altijd thuis  en bovendien bereid is om dit logistieke onderdeel voor jou te doen. Of een fantastische schoonmoeder die zich anders toch maar verveelt. (Van een stereotiep beeld gesproken, vergeef mij ?).

Er zijn ook meer professionelere oplossingen zoals een opslagcontainer huren waar men de pakjes in kan leveren. Of een self storage opslagruimte bij jou in de buurt. Bij Kuub zal men je graag helpen met het aannemen van je leveringen en deze bijhouden tot je langskomt of zelfs in je opslagruimte plaatsen. Vraag naar de mogelijkheden.

Pakjes, pakjes en nog meer pakjes. We leven nu eenmaal in een tijd dat alles verstuurd wordt 

Het grote voordeel is dat we niet zelf moeten rondrijden om alles op te halen in het magazijn van het bedrijf waar je werkt of van leveranciers. Goed voor de productiviteit. 


Het is belangrijk dat je een betrouwbaar  afleveradres hebt. Je weet immers vooraf niet altijd wanneer men zal leveren en omdat je zelf ook onderweg bent kan je de pakjes niet aannemen. 

Misschien heb je wel een heel lieve buurvrouw die altijd thuis is en bovendien bereid om dit logistieke onderdeel voor jou te doen. Of een fantastische schoonmoeder die zich anders toch maar verveelt. (Van een stereotiep beeld gesproken, vergeef mij). ?

Er zijn ook meer professionelere oplossingen zoals een opslagcontainer huren waar men de pakjes in kan leveren. Of een self storage opslagruimte bij jou in de buurt. Bij Kuub zal men je graag helpen met het aannemen van je leveringen en deze bijhouden tot je langskomt of zelfs in je opslagruimte plaatsen. Vraag naar de mogelijkheden.

Weet waar je mee bezig bent.

5. Kies je mailmomenten

Je bent gefocust bezig en er komt een e-mail binnen. Toch snel kijken. Daarna kan het tot een kwartier duren tot je terug even geconcentreerd bent.

Daarom is het aan te raden om e-mails op vaste momenten te bekijken en te beantwoorden. Twee à drie e-mailmomenten per dag is eigenlijk voldoende.

6. Organiseer je werktafel

Je bent gefocust bezig en er komt een e-mail binnen. Toch snel kijken Daarna kan het tot een kwartier duren eer je terug dezelfde concentratie hebt.

Daarom is het aan te raden om e-mails op vaste momenten te bekijken en te beantwoorden. Twee à drie e-mailmomenten per dag is eigenlijk voldoende.

Het werk waar je op dat moment mee bezig bent, een pen of potlood, een telefoon en je laptop of tablet. Veel meer moet er op je werktafel niet liggen of staan. Hoe minder er op je werktafel staat hoe meer mentale rust dit zal brengen

7. Stop met multitasken

Het is bewezen: een mens kan niet multitasken. Het brein schakelt gewoon tussen de twee taken waardoor er van multitasken geen sprake is. Onderzoek wees uit dat het IQ daalt en dat we 40% minder productief zijn die momenten waarvan we denken te multitasken.

8. Eindig elke dag met een to-do lijstje

Over to-do lijstjes is al veel gezegd en geschreven. Iedereen heeft er wel een eigen mening over.

De dag eindigen met een to-do lijstje is een goeie manier om af te sluiten. Belangrijk is wel dat je lijstje enkel de belangrijkste punten bevat. Het zal ondertussen voor iedereen duidelijk zijn dat lange to-do lijsten, waar dan ook niet alles van afgevinkt raakt, meer slecht doet dan goed.

Het voordeel om de dag te eindigen met een lijstje met de belangrijkste punten die je de dag erna niet mag vergeten is dat je ervan af bent. Je moet er niet meer aan denken waardoor je waarschijnlijk ook beter zult slapen.

De volgende ochtend heb je een doel om op te staan.

Over to-do lijstjes is al veel gezegd en geschreven. Iedereen heeft er wel een eigen mening over.


De dag eindigen met een to-do lijstje is een goeie manier om af te sluiten. Belangrijk is wel dat je lijstje enkel de belangrijkste punten bevat. Het zal ondertussen voor iedereen duidelijk zijn dat lange to-do lijsten waar dan ook niet alles van afgevinkt raakt meer slecht doet dan goed.


Het voordeel van de dag te eindigen met een lijstje wat je de dag erna niet mag vergeten is dat je ervan af bent. Je moet er niet meer aan denken waardoor je waarschijnlijk ook beter zult slapen

De volgende ochtend heb je een doel om op te staan.

BESLUIT:
De auto en je werktafel goed organiseren. Minder mailmomenten, niet multitasken en eindigen met een to do lijst. En zorg voor een betrouwbaar afleveringsadres. Bij het laatste kunnen ze goed helpen bij Kuub Opslag.

De auto en je werktafel goed organiseren. Minder mailmomenten, niet multitasken en eindigen met een to do lijst. En zorg voor een betrouwbaar afleveringsadres. Bij het laatste kunnen ze goed helpen bij Kuub Opslag.

Insert Image

Opslagruimte huren = gratis afleveradres

Terwijl jij werkt ontvangen wij je leveringen. Een gratis service bij je Self Storage opslagruimte in Brugge, Geel, Oud-Turnhout, Tienen en Turnhout