Startende installateurs van HVAC en elektriciteit staan voor een aantal nieuwe uitdagingen. Lees zeker dit artikel ...

 Uitdagingen voor startende installateurs van elektriciteit en HVAC 

Als professionele installateur van elektriciteit en HVAC stel je jezelf misschien de vraag om voor jezelf te beginnen. De onafhankelijkheid als ‘eigen baas’, je eigen visie en de winst zijn veel voorkomende motivaties. 


Hetzelfde werk, toch?

In loondienst of je eigen zaak, het werk is toch hetzelfde. Dan maar beter voor jezelf werken.  
Correct, tenminste als het gaat om de uitvoering van het werk zelf, nl. het installeren van elektrische installaties, verwarming, ventilatie, airco en warmtepompen of wat het ook is waarin jij als installateur bent gespecialiseerd. 

Het zal je -hopelijk- niet verbazen dat je als zelfstandige installateur veel meer taken hebt. Je staat naast het eigenlijke werk op de werf ineens ook zelf in voor alle andere afdelingen die in een moderne onderneming voorkomen. Verkoop, marketing, boekhouding, dat is dan allemaal jouw verantwoordelijkheid. En het werk op de werf is eigenlijk  al een voltijdse baan. 

Om je op weg te helpen geef ik hierna een aantal belangrijke uitdagingen waar elke (startende) installateur/ondernemer mee geconfronteerd wordt.


1. Organiseer voor je begint

Zolang je niet gestart bent, heb je nog de tijd om na te denken hoe je alles zult organiseren. Dat is een luxe, geloof mij maar. Want eens gestart is het werken en schiet er weinig tijd over om alles rustig te organiseren. De tijd tussen het moment dat je beslist om voor jezelf te starten en de effectieve start is het moment om na te denken over de belangrijkste uitdagingen en deze al zoveel mogelijk te organiseren.  Alles wat je kunt organiseren voor je effectief van start gaat is voorsprong.
Dit is een gouden tip.


2. Offertes maken

Zonder offertes geen opdrachten. Hoe ga je dit aanpakken? Maak je een model in Excel? Is er een online tool waarmee je belangrijke administratieve taken kunt uitvoeren en waar je alles nadien ook in terugvindt? Denk hierbij ook aan de kostprijs. De kunst is om efficiënte  hulpmiddelen te vinden die niet duur zijn. Hou je kosten zo laag mogelijk. Anderzijds spaar je met een goede tool veel tijd uit waardoor je meer productieve uren hebt. 


3. Facturen maken

Denk terug aan de offertes in punt 2.
Een factuur en een offerte zijn in veel gevallen heel gelijkend. Heb je gekozen om modellen in Excel te maken, zorg dan dat je je factuur kunt maken op basis van je offerte. Misschien is er online een model voor Excel te vinden.
Zoek je een handige (online) tool of app? Zorg dan dat je een offerte kunt omzetten in een factuur. Je tijd dat je te besteden hebt aan administratie is beperkt, werk dus zo slim mogelijk. Een goede tool zorgt door zijn eenvoud er ook voor dat je niet tegen je administratie opkijkt. Is je tool koppelbaar met je boekhouding? Ook hier: hou het simpel en de kost laag.


4. Nacalculatie

Zorg dat je een eenvoudig middel hebt om het verloop van je project in bij te houden. Noteer er alle verbruikte materialen en tijd in per werf of project. Dit is ook belangrijk voor de nacalculatie.
TIP: Ook als je een vaste prijs met je klant hebt afgesproken is nacalculatie heel belangrijk.
Zo monitor je de exacte kostprijs en bereken je de precieze marge, waardoor je toekomstige offertes preciezer worden.


5. Boekhouding

Nieuwe technologieën maken je boekhouding veel efficiënter. Met mappen vol documenten naar je boekhouder trekken is verleden tijd.
Met welke boekhouder wil je samen werken? Vergelijken mag (moet). Relevante vragen om te stellen zijn de manier van aanleveren, is er een eenvoudige online applicatie beschikbaar waar je zelf bepaalde input kunt doen, kan je je bankverrichtingen digitaal koppelen aan het boekhoud systeem? Kan je er je offertes en facturen mee maken? De antwoorden in combinatie met de kostprijs (in regie of forfaitair?) helpen je om de juiste accountant te kiezen.


6. Verkoopapparaat

Klinkt vies, vind je niet? Maar je kunt maar offertes maken als er aanvragen voor werk binnenkomen. Denk voordien hoe je aan die aanvragen zult komen. En als er aanvragen zijn, wanneer ga je afspreken met de potentiële klant, hoeveel tijd trek je ervoor uit, hoe wil je je gemaakte aanvragen opvolgen? Denk na over een systeem die je helpt om de opvolging van offertes bij te houden.
Volg elke offerte op die je hebt gemaakt.
 


7. Marketingapparaat

Om te kunnen verkopen zul je marketing moeten doen. En communicatie is daar een belangrijk onderdeel van. Denk na over een website. Wat wil je communiceren aan je toekomstige klanten? Waarin zul jij je onderscheiden t.o.v. je concurrenten? Wie zal e-mails beantwoorden? Wanneer? Welke sociale kanalen zul je gebruiken? Wat ga je erop delen?
TIP: Beantwoord e-mails van leads liefst binnen de twee uur. Je hebt 75% kans dat hier een gesprek uit komt. Na 24 uur zakt het percentage al onder de 30%.


8. Logistieke uitdaging

Time is money, de bewering klopt nu nog meer dan vroeger. Zeker als zelfstandige installateur van elektriciteit en HVAC is het belangrijk om je tijd goed in te delen zodat je productiever bent tijdens de actieve uren.
Denk goed na hoe je met leveranciers wil samenwerken. Wil je kostbare tijd verliezen door producten uit de rekken te nemen en aan te schuiven bij de kassa van je plaatselijke groothandel? Reken maar eens uit wat die tijd opbrengt als je productief kunt zijn. Per keer is dat misschien slechts een half uur of een uur, maar per maand kost het je toch een hoop tijd. Hebben de groothandels waar je mee wil samenwerken een webshop, leveren ze aan huis?
Hebben jouw leveranciers een mobiele app waar je eenvoudig op kunt bestellen vanop de werf? 


9. Leveringsadres

Het aan huis leveren van je bestellingen zorgt dan wel weer voor een nieuwe uitdaging. Wie zal de levering aannemen als je niet thuis bent. Sporadisch bij de buren leveren zal misschien geen probleem zijn, maar ik kan mij voorstellen dat weinig buren er mee zijn opgezet om wekelijks voor jou als een soort postkantoor te dienen. Een groot probleem is het niet, maar wel een uitdaging om op te lossen: zorg voor een betrouwbaar leveringsadres.


Kuub Self Storage klanten genieten van een gratis afleveradres en ontvangstservice voor leveringen. Lees er meer over.


BESLUIT:
Elke startende installateur van elektriciteit en HVAC staat voor een hoop uitdagingen. Bereid je goed voor door enkele slimme organisatorische keuzes te maken. Bespaar zo tijd, geld en ergernis.

Gratis logistieke services

Misschien is self storage de ideale oplossing om je gerief, gereedschap, voorraad ... op te slaan. We nemen de leveringen overdag aan voor je, zonder dat je hiervoor een € meer betaalt.